wz

Untitled


TOPlist






























Renault 20 TL Svět Motorů 1977

Renault 20 TL Svět Motorů 1977

Při návrhu skeletu karoserie byly použity zkušenosti z experimentálního vozu renault BRV. Kromě dnes již běžné konstrukce tuhé buňky pro cestující s progresivně deformovatelnou přídí a zádí vozu věnovali technici velkou pozornost i odolnosti vozu při šikmých a bočních nárazech a při převrácení.Tuhá část prostorové konstrukce končí až u upevnění náprav do karoserie.Oblast před přední a zadní nápravou je snadno deformovatelná.Kromě tlumení nárazů má tato konstrukce výhodu také v tom,že menší nárazy zejména v městském provozu nemění geometrii nastavení kol náprav.Dále se rovněž snižuje agresivita vozu při srážkách s jinými vozy.Střecha má 3 příčné výztuhy (vlastně vestavěné ochranné oblouky). Dveře jsou proti deformaci při bočním nárazu chráněny podélnými profilovými výztuhami v polovině výšky dveří.Má se tím zabránit proniknutí jiného vozidla do prostoru cestujících. Palivová nádrž o objemu 60l se umístěna v chráněné zóně před zadní nápravou. 4 dostatečně široké dveře mají velký úhel otevření a umožňují pohodlný přístup na sedadla vepředu i vzadu. Přední sedačky jsou použity z typu R16. Mají příjemný velurový potah a jsou dobře tvarovány. Opěradla jsou plynule seřiditelná až do lůžkové úpravy. Při nejzazší poloze předního sedadla je místo pro kolena, na zadních sedadlech 12 cm, jinak až 29 cm. Nejdůležitějsí ovládací prvky jsou soustředěny ve 3 páčkách pod volantem. Vlevo je páčka blikačů, pod ní kombinovaný spínač vnějšího osvětlení vozidla, přepínání tlumených a dálkových světel, světelné a akustické houkačky,páčka vpravo ovládá dvourychlostní stírače a elektrický ostřikovač. 20 je standardně vybavená kromě rychloměrů se 2 počítači km a otáčkoměrem, umístěnými ve 2 středních otvorech, v levém krajním otvoru je ukazatel stavu paliva, teploměr, chladící kapaliny a ampérmetr zdrojové soustavy. V pravém krajním otvoru jsou kontrolní svítilny dálkových světel, varovných blikačů, elektrického vyhřívání zadního okna, blikačů, nadměrného opotřebení obložení předních kotoučových brzd, poklesu tlaku oleje v motoru a zatažení parkovací brzdy, nebo poruchy některého z okruhu brzd. Volná kontrolní svítilna je připravena pro eventuální montáž světlometů do mlhy. Zelené podsvětlení přístrojů má regulovatelnou intenzitu. Uprostřed přístrojové desky jsou dva kolébkové spínače varovných blikačů a vyhřívání zadního okna. Pod spínači je ovládání dostatečně dimenzovaného vytápění a větrání. Systém má kromě přívodů vzduchu k nohám cestujících, 4 směrovatelné a uzavíratelné a dva pevné výdechy na přístrojové desce. Na konzole pod přístrojovou deskou je elektrický zapalovač, rozměrný popelník a místo pro rozhlasový přijímač. Na krytu hřídele volantu vpravo v chráněné zóně je spínací skříňka se zámkem řízení, kolečkový ovladač hydraulického seřizování nastavení světlometů. Přístrojová deska je pokryta pěnovou hmotou a je vyrobena z 1 kusu, s možností účinné absorpce energie při případném nárazu. Nedostačující jsou vzdálenosti od pedálu spojky,mezi pedálem brzdy a plynu i pedálem brzdy a středovým tunelem. Renault 20 TL je standardně vybaven samonavíjecími bezpečnostními pásy širokými 60 mm na předních sedadlech. Dále je vůz vybaven nevyjímatelnými textilními koberci, dětskými pojistkami v zadních dveřích a lampičkou na čtení u spolujezdce. Rozměrné a vysoko se vyklápějící víko zavazadlového prostoru usnadňuje nakládání i objemných předmětů. Víko je ve zvednuté poloze udržováno pružinovým mechanismem, zavazadlový prostor má objem od 0,4 m3 do 1,4 m3. Náhradní kolo je uloženo pod podlahou zavazadlového prostoru. Výklopný držák náhradního kola se uvolní po otevření víka zavazadlového prostoru šroubem vedle zámku víka. R 20 je vybaven modifikovaným motorem z typu R16 TX. Řadový 4-válec má hliníkovou hlavu a blok válců a 5x uložený klikový hřídel. Rozvod je OHV. Vačkový hřídel je poháněný řetězem s hydraulickým napínákem, je však uložen vysoko v bloku, tak, že rozvodově tyčky vycházející velmi krátké a lehké. Ventily jsou uspořádány do V v polokulových spalovacích prostorech. Vložené válce umožňují rychlou a poměrně levou opravu motoru. Dvojitý karburátor Weber má samočinný sytič. Pro zajištění dobrých přechodů motoru je sací potrubí předehříváno kapalinou z okruhu chlazení. Kromě toho je nasávaný vzduch podle potřeby předehříván sběrným potrubím výfuku. Sací okruhy studeného nebo předehřátého vzduchu jsou ovládány termostatem. Čistič oleje je plnoprůtokový s papírovou filtrační vložkou, chlazení má uzavřený okruh s expanzní nádobkou. Chladič má přímý průtok kapaliny, větrák je z plastické hmoty a je poháněn řemenem od klikového hřídele. Spojka má talířovou pružinu zmenšující potřebnou sílu na pedál a je ovládaná mechanicky.